آیین اختتامیه جشنواره ملی رساله‌ها و پایان‌نامه‌های روان‌شناسی با رویکرد دینی برگزار شد

آیین اختتامیه جشنواره ملی رساله‌ها و پایان‌نامه‌های روان‌شناسی با رویکرد دینی با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه روانشناسی  در حرم مطهر رضوی برگزار شد. به گزارش آستان نیوز، سید محسن اصغری نکاح در مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی رساله‌ها و پایان‌نامه‌های روان‌شناسی با رویکرد دینی که روزهای 27 و 28 تیرماه 1398 با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه روانشناسی در محل تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: در فضای آستان قدس رضوی بیش از دو دهه است که به زائران و مجاوران خدمات روانشناسی ارائه می‌شود.
وی تصریح کرد: از آنجایی که حرم مطهر رضوی ملجاء و پناهگاهی برای مسائل معنوی و روحی مردم است، افرادی که به این مکان مقدس پناه می‌آورند گاهی نیاز به دریافت خدمات مشاوره‌ای نیز دارند و همین امر بهانه‌ای برای تشکیل مراکزی برای مشاوره و روانشناسی در این مکان مقدس شده است.
در این مراسم همچنین دکترمسعود جان‌بزرگی؛ عضو هیئت اندیشه‌ورز علمی مرکز جامع مشاوره، رشد و توانمندسازی آستان قدس رضوی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خدمات روانشناسی در آستان قدس رضوی به زائران و مجاوران ارائه می‌شود باید در شان این آستان مقدس باشد.
وی افزود: خدمات ارائه شده باید هم حرفه‌ای باشد و رویکرد دینی داشته باشد چرا که کلینیک‌های مشاوره‌ای آستان قدس رضوی منتسب به نام مقدس امام رضا(ع) است و ارائه خدمات مشاوره‌ای در این مراکز باید بر مبنای آیات و روایات اسلامی باشد.
استاد دانشگاه علوم حدیث تهران ابراز کرد: ما در شورای اندیشه‌ورز به این نتیجه رسیدیم که باید یک الگوی مداخله فرهنگی-مذهبی بر اساس مبانی و دستورات دینی و با توجه به انتظاری که از آستان قدس رضوی می‌رود تبیین کنیم چرا که چنین الگویی در دنیا وجود ندارد. وی با بیان اینکه مشاوره در کلینیک‌های آستان قدس رضوی باید با رویکرد دینی باشد، اظهار کرد: ما باید سبک زندگی اسلامی و رضوی را به مردم آموزش دهیم و این سبک زندگی را به عنوان الگویی موفق به دنیا صادر کنیم.

 در پایان این مراسم از برگزیدگان اولین جشنواره ملی رساله‌ها و پایان‌نامه‌های مشاوره و روانشناسی با رویکرد دینی ازجمله از حجت‌الاسلام دکتر رفیعی هنر به عنوان استاد راهنما و همچنین رساله برگزیده و حجت‌الاسلام دکتر نور علیزاده و حجت الاسلام دکتر مهدی عباسی به عنوان صاحب رساله شایسته تقدیر، تقدیر به عمل آمد.

همچنین در حاشیه برگزاری اختتامیه جشنواره رساله‌ها و پایان نامه های رشته روانشناسی و مشاوره با رویکرد دینی در آستان قدس رضوی در مشهد مقدس، نمایشگاه محصولات انجمن روان‌شناسی اسلامی و تألیفات اساتید و پژوهشگران انجمن برگزار شد.

نوشتهٔ پیشین
برگزاری کمیسیون تخصصی روانشناسی ذیل پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی
نوشتهٔ بعدی
دیدار با مسئولین سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور